Wat een verschil met de tijd dat ik studeerde, al is dit nog niet eens zo lang geleden. Ik had het in mijn tijd wel geweten. Dan was ik zeker mijn best gaan doen voor een snoepreisje naar Amerika. En dan te bedenken dat het ook nog een leuke opdracht is. Dat is wel andere koek dan hetgeen ik voorgeschoteld kreeg, waarvan een pijnlijk voorbeeld waarbij op een transparant stuk papier een detail moest worden getekend, volledig op schaal en inclusief arceringen in verschillende pendikten, wat voor mijn idee het meest in de buurt kwam van werkzaamheden die behoren tot een verleden tijd, ook toen al!
Een set pennen in verschillende dikten, waarmee voorzichtig langs een liniaal een rechte lijn werd getrokken, die vervolgens een zwarte veeg maakte bij het verplaatsen. Gelukkig waren daar de scheermesjes, waarmee al krassende het zwart verdween. Nee, een dergelijke opdracht was niet waar ik naar uitkeek. Mijn argument om CAD te gebruiken werd tenietgedaan door argumenten van docenten die veelal spraken over lesstof. Daarbij is voor mij woord ‘stof’ als enige gelijkenis overgebleven, want zo ervaarde ik dat dikwijls.
BIM op de bouwplaats
Later, toen ik ging werken, werd mij pas duidelijk wat er allemaal mogelijk is. Zo leerde ik dat BIM ook nog iets is. Zelfs best wel iets belangrijks, zo bleek. Zo belangrijk dat ik er nu een corebusiness van heb gemaakt met het onderwerp ‘BIM op de bouwplaats’. Ergens heeft mijn afstudeerrichting ‘uitvoering’ toch nog opgeleverd dat ik iets doe met de bouwplaats. Hetgeen ik doe is echter nooit tijdens de opleiding aan de orde gekomen. Niet eens een heel klein beetje.
Misschien is BIM op de bouwplaats daarvoor te specifiek, maar wanneer ik vertel dat BIM in zijn algemeenheid nooit aan bod is gekomen, dan zet dat je toch aan het denken. Niet omdat het vreemd is dat het onderwijs de allernieuwste zaken (nog) niet in het onderwijsprogramma heeft verwerkt, maar kom op, de eerste publicaties over BIM dateren van 40 jaar geleden! Toen ik nog op de basisschool zat, kwam TNO met een eerste BIM handboek. Het eerste modelleerprogramma kwam toen ik naar de kleuterschool ging, dat is ongeveer 33 jaar geleden! BIM is niet nieuw, maar dat het onderwijs er op inspeelt wel.
Dringend advies
Studenten van nu geef ik het dringende advies om de kansen die het onderwijs biedt, met twee handen aan te pakken. Een leuk snoepreisje kan het resultaat zijn van een veel belangrijkere ervaring die is opgedaan met het werken met BIM. Daarvoor moest je wel op 25 en 26 augustus in Zoetermeer zijn geweest voor de BIM Studenten Battle. Ben je er dit keer niet bij geweest en kan je er volgend jaar wel bij zijn om je kennis en netwerk te verbreden met als kers op de taart een mooie prijs laat zo’n kans dan niet schieten. Op 10 oktober zal de prijs worden uitgereikt tijdens de BIM onderwijsdag.
Door: Mathijs Natrop – Eigenaar Solidu