“BIM op het ROC Twente biedt uitdagende mogelijkheden voor studenten!”
Al diverse oud leerlingen deelden enthousiast hun BIM ervaringen aan nieuwe generaties 3D tekenen op het ROC Twente. Frans Hartman, die op deze instelling pionier is in het lessenpakket 3D tekenen en BIM, ziet dat leerlingen met deze vaardigheden het ver kunnen schoppen in de bouw. “Met onze 3D teken vaardigheden en BIM praktijk ervaring komt een nieuwe generatie vakmensen in de bouw waar we trots op kunnen zijn.”
BIM op het ROC
Op de BIM Onderwijsdag van begin oktober, zou Frans Hartman een workshop geven over zijn ervaring met BIM, maar hij besloot zijn verhaal te gieten in een vorm van kennisdeling. Al jaren werkt hij eraan 3D tekenen en BIM in het onderwijs te implementeren en hij wilde graag weten hoe anderen het onderwijs ervaarden. Het blijkt dat meer van mijn collega’s pioniers zijn binnen hun onderwijsinstelling.
Laat je vooral niet meeslepen in de onwetendheid van beginnende modelleurs. Maar geef ze juist meer ruimte om zich verder te ontwikkelen in het BIM proces. Hartman startte een jaar of tien geleden met BIM op het ROC. Hij pakte het eerste BIM project op: “Gewoon in het diepe springen en er mee aan de slag gaan, was mijn aanpak toen. We hadden er ruimte voor in de opleiding en het bestuur was ook erg enthousiast. Nu is 3D tekenen en BIM niet weer weg te denken in de opleiding Bouw en onze afdelingen Bouw Infra, Interieur en Installatietechniek aan het ROC leren het nu ook kennen.
BIM samenwerken
BIM heeft toekomst, ervaart Hartman: “Tijdens de crisisjaren toen de bouw maar moeilijk vooruit kwam, was het voor de leerlingen met 3D teken ervaring geen probleem een goede plek te vinden. Dat geeft maar aan hoe belangrijk de bouw deze jongens en meisjes vindt.”
Hartman vervolgt: “BIM is eigenlijk een manier van samenwerken. Het getekende 3D model staat aan de basis staat van samenwerken in de bouw. Er zit een andere manier van organiseren en samenwerken omheen. Daarmee kunnen we op onze nieuwe locatie ook ervaring op doen. Bouw infra en interieur zitten nu op één locatie. Jongens van de BBL-route beneden in de werkplaats, op de tweede verdieping de niveau vier opleiding en ook die van installateurs de interieur”
“We hebben al een keer een BIM dag op het ROC gehad. En daarmee kregen we de organisatie mee om ook kennis te laten maken met deze manier van werken. We hopen ook Elektrotechniek mee te krijgen. En projecten uit de praktijk te vinden waarmee we met onze leerlingen aan de slag mogen.”
Praktijk
Een mooi praktijk voorbeeld voor de leerlingen is gestart in Borne. Komende jaren zullen leerlingen van het ROC Twente betrokken zijn bij de realisatie van het Twents Huis van de Techniek, Bouw en Infra. Hierin werken het beroepsonderwijs in Rijssen de gemeente Rijssen-Holten, ROC van Twente en de Ter Steege Groep slaan de handen ineen voor in Rijssen. In het schooljaar 2021-2022 moet het staan. Rijsen infra een wegenbouwbedrijf en een plek van een slopersbedrijf. De onderdelen van het nieuwe gebouw komen uit de sloop van een ziekenhuis in Rotterdam. Hartman en zijn leerlingen zorgen ervoor dat deze circulaire bouw met BIM wordt ondersteund.
Een woningbouwcorporatie wilde onderzoeken wat nodig was om een wijk van het gas af te krijgen. Leerlingen van het ROC Twente werden ingeschakeld om de wijk in kaart brengen. Wat zit er aan installatietechniek in de woningen? Hartman: “Met de hulp van 3D modellen krijgt de corporatie inzicht in de diversiteit en de omvang van het project. Wat er allemaal aan installatie techniek in de woningen? En in welke staat is het ? We hebben besloten het project uit te voeren als BIM 360 platform.” BIM 360 is een platform om efficiënter samen te werken aan BIM-projecten in de cloud.
Met verschillende oplossingen kun je samenwerken vanaf de ontwerpfase tot en met de beheer- en onderhoudsfase. BIM 360 stroomlijnt de communicatie en centraliseert de data in BIM-projecten, zegt de theorie. BIM 360 bestaat uit losse modules die je kunt combineren.
Hartman doet een beroep op meerdere partijen in de bouwpraktijk hun deuren open te zetten voor de ROC leerlingen. “Het bedrijfsleven moet de jongens en meisjes enthousiast maken voor het vak. Ik heb met een architect gesproken die aanvankelijk niet mee wilde doen aan maar hij heeft toch ja gezegd om leerlingen het ontwerpen te leren. Praktijk ervaring is van groot belang. Ze leren het beste in het bedrijfsleven. Als ze terug komen van hun stage zijn ze zo veel verder dan de docenten. Wij leren hen de basisvaardigheden, we hebben het bedrijfsleven nodig om hen verder te helpen.”
Een leerling van ons met een Turkse achtergrond uit de BBL route, stortte zich helemaal op het werken met Revit tekensoftware. Hij vond direct werk bij Volker Wessels en is, dankzij zijn ervaring in de praktijk en het tekenwerk, nu projectleider. De jongens en meisjes van onze opleiding vielen bijna van hun stoel toen hij over zijn werk kwam vertellen. Het biedt ze zoveel meer perspectieven!”
Frans Hartman over de BIM Onderwijsdag
De BIM Onderwijsdag op 2 oktober 2019 was weer groter dan de jaren ervoor. De BIM Onderwijsdag is afgelopen jaar met 100% gegroeid. Overheid, bedrijfsleven en onderwijs zijn samen gebracht.
Wat vind je van deze BIM Onderwijs activiteiten?
We zijn graag nauw betrokken bij de BIM Onderwijsdag. Het is voor onze leerlingen een geweldige ervaring. De BIM Onderwijsdag was weer een groot succes. De Jaarbeurs VIP lounge leent zich er goed voor.
Jij hebt ook een masterclass gegeven op de BIM Onderwijsdag. Hoe heb je dat ervaren?
Hoewel ik een workshop zou geven op de BIM Onderwijsdag, vond ik het interessanter om kennis uit te wisselen met elkaar over waar we staan, hoe het gaat en wat we moeten verbeteren. En het bleek dat iedereen er mee zat. Ook de docenten aan het hbo en wo zijn nog echte pioniers die op eigen kracht binnen hun opleiding de kar proberen te trekken.”
Zou je andere onderwijsinstellingen en bedrijven aanraden betrokken te raken bij de BIM onderwijs activiteiten?
“Ik kan dat niet genoeg onderstrepen. Ik ben samen met andere roc’s op zoek naar een overleg mogelijkheid om elkaar vaker te zien en ervaringen uit te delen. We moeten het samen oppakken. Ik hoop dat er meer docenten klaargestoomd kunnen worden voor het onderwijs in 3D tekenen en BIM. Er zijn onderwijspakketten voor docenten, maar we moeten hen ook helpen het in het curriculum ingebed te krijgen. We moeten ons beter organiseren en elkaar helpen. Ze hoeven niet meer alleen het wiel uit te vinden. Er is veel ervaring die we met elkaar kunnen delen.”
Heb je nog een tip richting het bedrijfsleven, overheid en andere onderwijsinstellingen?
“We hopen dat er voldoende werkervaring plekken blijven komen bij overheid en bedrijfsleven. Werkervaring opdoen in de praktijk is van groot belang voor ROC leerlingen. Wij als docenten weten ook niet alles en in het bedrijf kunnen de leerlingen in hun stageperiode echt even proeven aan de praktijk. Daarvan kunnen wij weer leren en ons lesmateriaal aanpassen.”
Door: Frans Hartman docent bouwkunde ROC Twente