Bouwcultuur veranderen met jonge talenten
06 januari 2020 
3 min. leestijd

Bouwcultuur veranderen met jonge talenten

Binnen TBI hebben wij drie belangrijke pijlers, namelijk ‘De drie van TBI’: toonaangevende marktpositie, circulair ondernemen en aantrekkelijke werkomgeving. In met name de laatste pijler, aantrekkelijke werkomgeving, zitten veel onderwijszaken verscholen. Zo kennen we de TBI acdmy waarin tal van talenten programma’s en ontwikkeltrajecten zijn ondergebracht. Ook het TBI traineeship is daar onderdeel van en is erg populair onder onze recent afgestudeerde collega’s. Met dit traineeship mag je 2 jaar lang rondneuzen bij verschillende bedrijven waarbij je jouw eigen carrière vormgeeft. Met behulp van TBI heb je je eigen regie over je loopbaan en je persoonlijke ontwikkeling!

Digitalisering maakt de toekomst

Als ik alleen naar mijzelf kijk dan krijg ik ook volop de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Als je iets goed kunt onderbouwen dan is er veel bespreekbaar. Als BIM consultant bij TBI SSC-ICT houd ik mij dagelijks bezig met de ontwikkeling op het gebied van digitalisering voor onze 18 zusterbedrijven. Ik heb bijvoorbeeld het afgelopen jaar een training Python mogen volgen en heb ik een cursus gehad over de nieuwe norm ISO-19650. Daarnaast ben ik naar twee congressen geweest van softwareleverancier Autodesk (AU Londen en AU Las Vegas) waar ik ontzettend veel heb geleerd en ook contacten heb kunnen leggen met vakgenoten en toeleveranciers. Dat zijn dus zaken die TBI doet voor haar eigen werknemers.

Mark Maas - Consultant bij smartTBI

Mark Maas – Consultant bij smartTBI

Ontwikkeling is key en onderwijs is de basis

Ook vindt TBI het belangrijk om actief bij te dragen aan het onderwijs in het algemeen. Op persoonlijke titel begeleid ik nu een minor-student van de Haagse Hogeschool. In 2020 gaan we ook input leveren aan het onderwijsprogramma van de Hanze Hogeschool in Groningen. Waarom doen we dat eigenlijk? Puur opportunistisch zou je kunnen zeggen dat TBI in het algemeen baat heeft bij goed onderwijs. Goed onderwijs betekent beter geschoolde instroom. Om een toonaangevende marktpositie te
behouden, investeren wij graag in jonge talenten. Zeker wanneer het voor de bouwwereld uitdagender wordt om talenten aan te trekken, staan wij graag aan de basis, namelijk onderwijs. Naast deze algemeenheden, die gelden voor de gehele branche, ziet TBI ook dat je écht moet investeren in jong talent voordat je kunt oogsten. Dat je soms met de billen bloot moet om iets te kunnen veranderen. Dat je soms eerlijk tegen jong talent moet zeggen wat er nu fout gaat en aan hen de keuze moet laten hoe ze zaken beter of slimmer kunnen gaan doen. Dat je met eerlijk je kennis delen uiteindelijk verder komt dan met mooie verhalen. Met echte verhalen creëer je een gezonde voedingsbodem voor echte veranderingen. In die veranderingen hebben we hard nodig in onze branche. Om een toonaangevende marktpositie te behouden, investeren wij graag in jonge talenten.

Wantrouwen of vertrouwen?

Zo deelde ik onlangs mijn visie op onze aanbestedingscultuur. En dan met name de aanbestedingscultuur die uitsluitend gericht is op het verkrijgen van de laagste prijs. Ik deelde met studenten van de Haagse Hogeschool mijn ervaring dat met zo’n proces, gebaseerd op wantrouwen en volledig gebaseerd op contracten die meerwerk moeten uitsluiten, een soepel lopend BIM-proces onmogelijk maakt. Dat er een harde knip zit tussen het domein van de architect en de aannemer. Dat deze partijen elkaar pas na de aanbesteding leren kennen. Hoe het schoppen in de werkvoorbereidingsfase tal van wijzigingen met zich meebrengen en het hele engineeringsproces frustreren. Dat zijn zaken die je niet zomaar even wijzigt. Het zijn processen die diepgeworteld zitten in onze bouwcultuur.

Bouwcultuur veranderen, doe je mee?

De huidige generatie opdrachtgevers, die nu aan zet zijn, verander je hoogstwaarschijnlijk niet meer. Vandaar dat we het belangrijk vinden om de volgende generatie, dat zijn jullie, nieuwe inzichten mee te geven. Ik hoop dat jullie het anders gaan doen dan wij. Nóg mooier is het om samen op te trekken met jonge talenten zoals jullie. Dat kan perfect door actief mee te doen aan onderwijsprogramma’s. Door co-creatie staan we samen aan de basis van een nieuw tijdperk. Samen delen we de kennis en
worden we geïnspireerd met nieuwe frisse ideeën. Als dat lukt, is er écht sprake van een win-winsituatie. Volgens mij is dat de reden waarom TBI graag bijdraagt aan het onderwijs. Zonder dat het me is ingefluisterd, voel ik dat aan en handel ik daarnaar. Omdat ik die vrijheid krijg en omdat ik die vrijheid neem. TBI staat tenslotte nog steeds voor ondernemerschap aan de basis. En precies om die reden voel ik mij daar als een vis in het water.

Door: Mark Maas – Consultant bij smartTBI

Over de schrijver
De BIM Onderwijs redactie plaatst content namens de eigen organisatie en namens de partners.
Reactie plaatsen